SOCILNY SYSTM
Vzhadom na prebiehajúcu spoloenskú diskusiu k riešeniu sociálneho a dôchodkového systému sa spolonos HONORS, a.s. rozhodla zverejni originálny návrh na riešenie súasných problémov. Zárove sprítupujeme prierezové dokumenty z jednotlivých rokov, dokumentujúce systematickú prácu pri riešení transformácie dôchodkového systému, ktorá bola zahájená v roku 1999.
- Riešenie a dokumenty spracované na základe zmluvy s MPSVaR z rokov 1999 a 2002
- Dokumenty z konferencie International Seminar on Pension Reform in Slovakia, Bratislava, June 12, 2002
- Podklady pre vystúpenie v rozprave poslanca Maroša Kondróta v NR SR k petícii k II. pilieru v decembri 2007 a dôvodová správa
- Prierez problémov sociálneho systému uverejnený v Parlamentnom kuriéri 6/2009
Sociálny a dôchodkový systém predstavuje jednu z rozhodujúcich astí systému verejných financií. Akékovek nevyváené rozhodnutie a zmeny v om môu vyvola dlhodobé dôsledky, ktoré môu by viditené a po niekokých rokoch. Ako rozhodujúci problém sociálneho a dôchodkového systému bol identifikovaný demografický problém. Kee podstatu dôchodkového systému predstavuje medzigeneraný transfer medzi tromi generáciami, je potrebné aj s rizikom neuritosti, robi projekcie v primeranom asovom horizonte 70 a 75 rokov. Len vtedy je moné spoíta, kam systém smeruje a hlavne, akými opatreniami je moné zvráti negatívne trendy tak, aby sa systém stal trvale udratený. Identifikovaný budúci malý poet pracujúcich voi potu dôchodcov motivuje v jednotlivých štátoch prijíma opatrenia, ktoré zahrujú:
- Riešenie úrovne solidarity a zásluhovosti dôchodkového systému
- Novo definujú štandardný vek odchodu do dôchodku, alebo poet povinných rokov prispievania do sociálneho systému vo väzbe na priemerný vek doitia
- Vytvára majetkové rezervy pre iastoné krytie budúcich dôchodkov
- Rieši otázku demografického problému, ktorý na kolektívnej úrovni predstavuje problém verejného statku a na individuálnej úrovni problém ierneho pasaiera
- V povinnom systéme poskytnú pre obana zmysluplné garancie zachovania hodnôt odvedených odvodov v podobe dôchodkov
Moderné prístupy k riešeniu dôchodkového systému vyuívajú prienik spoloného, priebene organizovaného systému a systému s individuálnymi útami, ktoré majú majetkové krytie. Analýzy z rokov 1999 a 2001 poukazovali na to, e riešenia implementované v Chile alebo Vekej Británii povedú k 20% a 40%-tným stratám. Súasný stav výnosov fondov II. piliera to potvrdzuje. Riešenie transformácie dôchodkového systému, ktoré spolonos HONORS, a.s. vypracovala v rokoch 1999 a 2002 pre MPSVaR SR je zaloené na vyváenom rozdelení funkcií dôchodkového systému medzi okruh verejných financií a súkromný sektor. Toto riešenie bolo aj súasou materiálu MPSVaR SR, ktorý vláda prerokovala da 7. augusta 2002 pod íslom UV-5450/2002. S odstupom asu je moné ukáza, e riešenie obsahuje oproti súasnému stavu rad výhod, i u sa to jedná pre obana, náklady a výnosy samotného dôchodkového systému, jeho bezpenos a tie zaha významným spôsobom riešenie problematiky okruhu verejných financií. V navrhovanom riešení :
- Zachováva sa podiel odvodov do II. Piliera vo výške 9%
- Zachováva sa správa aktív v súkromnej sfére na konkurennom základe
- Zachováva sa majetkové krytie útov II. piliera
- Rieši problematiku zachovania rovnakých práv obanov v povinnom dôchodkovom systéme v súlade s Ústavou SR
- Vyuíva sa výhoda ekonomiky z rozsahu a výrazne sa zniujú náklady pri správe útov
- Navrhované riešenie umouje štátu nastavi garanciu pre II. pilier tak isto, ako v prípade I. piliera
- Zavedením parametra povinného prispievania do sociálneho systému poas 37 rokov je moné vytvori asový interval pre slobodné rozhodnutie obana v súlade s jeho podmienkami o odchode do dôchodku
- Rieši otázku trvalej konsolidácie verejných financií v rozsahu roných odvodov 800 mil. € a jedno rázového zníenia dlhu verejných financií o cca 5 mld €